بررسی تعدد زوجات با تکیه بر آراء امام خمینی(ره)
پایان نامه
- سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
- نویسنده فروزان نادری
- استاد راهنما محمد موسوی بجنوردی عیسی ولایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
تعددزوجات جزء احکام امضایی اسلام است نه تأسیسی واسلام حدود و قیودی برای آن گذاشت.عدالت یکی از این قیود است مطابق آیه سوم سوره نساء که می فرماید«......فإن خفتم الاتعدلوا فواحده» اولاًمنظور از عدالت ،عدالت در رفتار،گفتار و برخورد با همسران است.ثانیاًاگر مردی حتی گمان و خوف این را داشته باشد که نمی تواند عدالت را در مورد همسران متعدد مراعات نمایدحق ازدواج مجدد ندارد.ثالثاًتعددزوجات امری مباح است نه واجب ونه مستحب و کسی می تواند اقدام به ازدواج مجدد نماید که علم یا ظن غالب دارد به اینکه می تواند عدالت را میان همسرانش مراعات می کند.برخی از فقها ازدواج دوم را در صورت بیم عدم اجرای عدالت باطل می دانند از جمله این فقها آیت الله سید محمد بجنوردی است که معتقدندآیه در مقام بیان حکم وضعی است و جمله شرطیه «فإن خفتم الا تعدلوا فواحده»دارای یک شرط و یک جزای شرط است که شرط همان عدالت است واگر این شرط نباشد تعدد زوجات منتفی خواهد شد. ازدیگر شرایطی که مرد باید داشته باشدتوان مالی و جنسی است تابتواند تمام خواسته های همسرانش را بنحو عادلانه برآورده نماید.همانطورکه گفتیم تعدد زوجات با تمام این شرایط که هرکسی دارا نیست به صورت امری مباح است و بیشتر برای مواردی تجویز می شود که ضرورتی پیش آید ازجمله آن،فزونی تعداد زنان در مقایسه با مردان،نازایی وبیماری مسری زن یا مواردی که زن به هر دلیلی، همسراول خود را از دست داده است که در اینگونه شرایط تجویز تعدد زوجات آن هم با رعایت شرایطی که اسلام فرموده، از منع آن بهترخواهد بود.البته اسلام به زن این اجازه راداده که شرط عدم ازدواج مجدد برای مرددرضمن عقدنکاح بگذارد که اکثر فقهاچنین شرطی را صحیح ووفای به آن رالازم میدانند.
منابع مشابه
تعدد زوجات از منظر فریقین
مسئله تعدد زوجات از جمله احکام امضایی است که در نظام حقوقی اسلام مورد شناسایی قرارگرفته است. این حکم برای حمایت از زنانمحروم از زوج، پیش بینی شده است. اعمال محدودیت کمی در تعدد زوجات و دیگر شرایط، از رویکردی واقع بینانه و مصللحت گرایانلهدر جعل آن حکایت دارد. از همین رو، از دیرباز فقهای امامیه و اهل سنت با استناد به آیات، روایات و اجماع به بررسی این امر پرداختله ودر کتب خود مشروعیت آن را تبیین س...
متن کاملرعایت عدالت در تعدد زوجات
مشروعیت تعدد زوجات، برگرفته از قرآن کریم، روایات فراوان و سیره عملى اولیاى دین است و مورد اتفاق همه مذاهب اسلامى. قرآن کریم تعدد زوجات را به رعایت عدالت، مشروط کرده است. بسیارى از فقیهان، عدالت در تعدد زوجات را به مساوات معنا کردهاند; و از این رو، متعلق آن را فقط قَسم )تقسیم شبها میان همسران( مىدانند; در حالى که عدالت، به معناى میانهروى و رعایت حقوق دیگران و پرهیز از افراط و تفریط است. به هم...
متن کاملآیة تعدد زوجات، حکمی مطلق یا مشروط؟
حکم تعدد زوجات از احکام قطعی و اجماعی میان همة فرقهها و گروههای اسلامی است. در قرآن این حکم در آیة سوم سورة نساء بیان شده است. با این حال، این آیه به دلیل ساختار و همچنین مقید شدن حکم در آن به دو شرط، ابهاماتی دارد که مفسران فریقین نظرات گوناگونی در حل آنها ارائه دادهاند. از جملة این ابهامات، ارتباط فقرة اول این آیه، که در قالب شرط بیان شده، با فقرة دوم و جزاء است. در این نوشتار، پس از تبی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023